Z konta bankowego mieszkańca powiatu choszczeńskiego zniknęły oszczędności. Policjanci ustalili, że pokrzywdzony zainstalował aplikację typu „zdalny pulpit” która umożliwiła przestępcom dostanie się do jego konta bankowego.
W ten sposób sprawca przejął kontrolę nad danymi, a następnie wykonał operację bankową. Jak nie stać się ofiarą?
– Zawsze zachowaj czujność i nie działaj pochopnie. Koniecznie upewnij się z kim rozmawiasz, nie daj się zmanipulować – informują policjanci z KPP Choszczno. – Jeśli zadzwoni do nas ktoś z banku od razu należy się. Później najlepiej osobiście udać się do placówki bankowej lub zadzwonić na infolinie i sprawdzić czy faktycznie ktoś próbował się z nami skontaktować.
Policja apeluje o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi należy zawsze kierować się zasadą ograniczonego zaufania.
Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności:
- Nie dajmy się skusić pozornie atrakcyjnym ofertom szybkiego zysku. Podejmując decyzje finansowe, zachowajmy zdrowy rozsądek i dużą ostrożność. Przed jej podjęciem dokładnie zweryfikujmy wiarygodność i rzetelność podmiotu, z którym zamierzamy współpracować. Zanim zaczniemy inwestować, warto zapoznać się i zrozumieć zasady działania poszczególnych instrumentów finansowych. Warto przeczytać komentarze na temat danego podmiotu. Nigdy nikomu nie wolno udostępniać swojego konta bankowego i danych logowania. Tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. Jeżeli konsultant proponuje zainstalowanie oprogramowania do zdalnego zarządzania pulpitem to można być pewnym, że jest to oszustwo. O wszelkich próbach oszustwach należy natychmiast powiadomić służby.
- Nie dajmy się okraść! Policjanci przestrzegają przed tą formą oszustwa internetowego, która jest coraz bardziej popularna. Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom.
- Pamiętajmy! Banki nie wysyłają maili bądź SMS-ów z prośbą o kliknięcie w podany link do bankowości internetowej czy systemu płatności, a także nie proszą o podawanie kodów BLIK. Nie otwierajmy przesłanego w ten sposób linka. Nie ma czegoś takiego jak aplikacja BLIK, którą można zainstalować w telefonie – kody BLIK generuje się z poziomu aplikacji swojego banku.
- Przestrzegamy – jeśli otrzymaliśmy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK – zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe oraz nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.