Connect with us

CHOSZCZNO

Choszczno-Pakość-Rzeka Ina: Rusza budowa kolejnej trasy rowerowej!

Opublikowane

w dniu

To kolejna inwestycja, która uczyni Pomorze Zachodnie najbardziej atrakcyjnym regionem w Polsce dla miłośników rowerowych wypraw. Choszczno wzbogaci się o nową trasę: znany jest już wykonawca. Zadanie pod nazwą „Budowa sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego – Trasa Pojezierzy Zachodnich etap VII,  Mostkowo – Dzikowo, Choszczno – Pakość – rzeka Ina” zrealizuje spółka Eurovia Polska SA.

 

ZZDW wyłonił wykonawcę całego zadania.  Najkorzystniejszą ofertę złożyła Eurovia Polska SA. Roboty budowlane będą kosztowały 6, 96 mln zł.  Nowymi odcinkami będziemy mogli pojechać w połowie października tego roku.

– Trasa Pojezierzy Zachodnich będzie w przyszłości jedną z najbardziej malowniczych tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim – podkreśla wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj. – Wiedzie z dala od zatłoczonych terenów turystycznych i dróg szybkiego ruchu. W dużej mierze przy jej projektowaniu wykorzystujemy nasypy nieczynnych już linii kolejowych. Obniża to koszty budowy naszej Sieci – dodaje wicemarszałek Sobieraj.

A tereny zachodniopomorskich Pojezierzy to dziesiątki jezior polodowcowych układających się w pas, przez który przechodzi trasa.

Jez. Storkowskie przy Trasie Pojezierzy Zachodnich

 

Trasa budowana jest odcinkami, z których część jest już gotowa i ma pełne oznakowanie. Przykładem  jest odcinek między nadgranicznymi Siekierkami i Trzcińskiem Zdrojem, czy ten zaczynający się w Dzikowie przed Barlinkiem i dochodzący prawie do Choszczna.

 

W oddali Trzcińsko Zdrój.

Kolejny projekt, jaki będzie w tym roku realizowany przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich obejmuje trzy zupełnie nowe odcinki inwestycyjne, czyli takie, gdzie do tej pory nie było żadnej drogi rowerowej.
Pierwszy z nich znajduje się między wsiami Mostkowo i Dzikowo. Powstanie tu brakujący, 6-kilometrowy łącznik, między rowerowymi drogami bitumicznymi, które powstały między Sulimierzem i Mostkowem, a Dzikowem i Barlinkiem.  Dziś aby kontynuować podróż trzeba w tym miejscu zjechać na drogi publiczne.

 

Odcinek inwestycyjny oznakowany na czerwono.

Z Dzikowa można już teraz pojechać drogą rowerową do Barlinka i dalej do Pełczyc, Płotna w kierunku Choszczna. Te odcinki zostały oddane do użytkowania w minionym roku.

 

Skrzyżowanie Trasy Pojezierzy Zachodnich z DW 151 w okolicach Płotna.

Gotowa trasa rowerowa kończy się przed Choszcznem, na skrzyżowaniu z drogą gminną łączącą wsie Koplin i Gleźno. W miejscu tym zacznie się budowa kolejnego odcinka o długości 1,9 km. Będzie on nadal prowadzony po nasypie kolejowym, aż do czynnego torowiska linii kolejowej prowadzącej ze Stargardu do Choszczna. Odcinek będzie się kończył na ulicy Stawina w Choszcznie. Do miasta rowerzyści dostaną się przez niewielki tunel kolejowy znajdujący się między ulicami Sienkiewicza i Zielną.

W samym mieście Trasa Pojezierzy Zachodnich będzie prowadziła między innymi promenadą wzdłuż jeziora Kluki. Ten 10-kilometrowy odcinek zostanie oznakowany.

 

Choszczno, w oddali jezioro Kluki.

Kolejny odcinek inwestycyjny powstanie wzdłuż DW 160 i będzie prowadził do miejscowości Pakość. Powstanie tu 2-kilometrowa droga rowerowa o nawierzchni bitumicznej.

Z Pakości trasa wiedzie na północ w kierunku rzeki Iny, po istniejącej, mało ruchliwej drodze publicznej. Ten ostatni odcinek o długości prawie 11 kilometrów zostanie oznakowany.

Rzeka stanowi granicę między gminami Choszczno i Suchań. Zadanie kończące się na tej granicy, dowiązuje do odcinka Ina – Kozy, który został objęty V etapem budowy Trasy Pojezierzy Zachodnich. Tutaj oznakowany zostanie 16-kilometrowy odcinek do Kóz.

W ramach tego właśnie zadania powstaną też dwa nowe odcinki dróg rowerowych: 4,5- kilometrowy między Drawskiem Pomorskim i Zarańskiem i biegnący wzdłuż drogi krajowej nr 10 – 3,4-kilometrowy odcinek między Nosowem i Wapnicą. Oba odcinki powinny być gotowe do końca lipca tego roku.
Zakres prowadzonych tu robót obejmie m.in. przygotowanie terenu, wykonanie projektowanej konstrukcji ścieżki rowerowej oraz zjazdów, a także przebudowę skrzyżowań z drogami gminnymi, wykonanie zatok autobusowych i zatoki parkingowej oraz doświetlenie przejść dla pieszych.

W tym roku zakończony zostanie też inny projekt obejmujący teren między Trzcińskiem i Myśliborzem. Powstaną tu dwa zupełnie nowe odcinki o nawierzchni bitumicznej: między Trzcińskiem i Góralicami (4,06 km) i między Dobropolem i Pniowem (4,71 km).

Budowa odcinka za Trzcińskiem wzdłuż drogi krajowej nr 26.

W Pniowie projekt przewiduje też niewielką przebudowę drogi gminnej.  Niemal 12 kilometrów trasy będzie biegło drogami gminnymi i powiatowymi, które zostaną odpowiednio oznakowane.

Zakres robót budowlanych będzie również obejmował rozbiórkę torowiska kolejowego, słupów oraz częściowo niewielkiego mostu.  To zadanie ma być zakończone do 30 września tego roku.
Ostatnim z realizowanych aktualnie zadań na Trasie Pojezierzy Zachodnich jest budowa odcinka Myślibórz-Głazów. Łącznie powstanie tu blisko 5,25 km nowej trasy rowerowej – 750 m przy drodze krajowej nr 26 w Myśliborzu i 4,5-kilometra na starym szlaku kolejowym między Myśliborzem i Głazowem.

Te odcinki powinny być gotowe do 17 sierpnia tego roku.

W przyszłości cała Trasa Pojezierzy Zachodnich między Siekierkami a granicą województw zachodniopomorskiego i pomorskiego będzie miała około 368 km.

 

 

Źródło: ZZDW