Najdłuższy szlak rowerowy w regionie zyska w tym roku 29,9 km ścieżek z nawierzchnią bitumiczną. We wrześniu zostanie oddany do użytku ponad 5-kilometrowy odcinek z Myśliborza do Głazowa. Na ukończeniu jest też 6-kilometrowy łącznik Mostkowo – Dzikowo, który ułatwi dojazd do Barlinka. Wygodne drogi rowerowe budowane są również w okolicach Trzcińska-Zdroju, Choszczna i Drawska Pomorskiego. Dodatkowo kilkadziesiąt kilometrów TPZ zostanie oznakowanych.
Trasa Pojezierzy Zachodnich – zaplanowana na ponad 420 km – umożliwi komfortowe, bezpieczne podróże na dwóch kółkach po wielu pięknych zakątkach regionu. Od polsko-niemieckiej granicy w Siekierkach do Białego Boru na wschodnich krańcach województwa. Od Dobrej i Szczecina (odnoga północna) przez Stargard do Ińska i Drawska.
Każdego roku TPZ zyskuje nowobudowane odcinki. Aktualnie Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie realizuje na tej trasie cztery zadania, dzięki którym powstanie aż 29,92 km ścieżek rowerowych, a kilka fragmentów szlaku zostanie oznakowanych.
– Rozbudowa sieci szlaków rowerowych na Pomorzu Zachodnim przyspieszyła już dobre kilka lat temu, ale ten sezon jest wyjątkowo pracowity. I właściwie każdy tydzień, każdy miesiąc przynosi dobre wiadomości dla miłośników aktywnego wypoczynku – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Na Trasie Pojezierzy Zachodnich kilka inwestycji jest na finiszu, co na pewno cieszy mieszkańców i cykloturystów, którzy jeszcze liczniej będą odwiedzać nasz region.
Najbliżej finału jest budowa i oznakowanie odcinków TPZ między Myśliborzem i Głazowem. Powstało tam 5,25 km ścieżki o nawierzchni bitumicznej i szerokości 2,5 m. Fragment szlaku biegnie wzdłuż drogi krajowej nr 26, a dalej (ok. 4,5 km) po śladzie zdemontowanych torów kolejowych. Inwestycja obejmowała roboty ziemne, wykonanie konstrukcji drogi rowerowej, oznakowania pionowego i poziomego oraz elementów zabezpieczających m.in. nad przepustem na cieku wodnym łączącym jeziora Łubie i Renickie. Dodatkowo wykonano oznakowanie trasy rowerowej przebiegającej przez Myślibórz oraz od węzła na DK26 do drogi wojewódzkiej nr 119.
– Wykorzystanie starych nasypów kolejowych, które nie mają szans na to, by przywrócona została ich dawna funkcja, a teraz przekształcają się w trasy rowerowe, powoli staje się standardem. Ich konstrukcja pozwala na budowę trwałych dróg, które z pewnością będą służyć rowerzystom przez wiele lat – tłumaczy wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – Wykorzystanie nasypów pozwala na poprowadzenie ruchu turystycznego z dala od gęsto zabudowanych obszarów i dróg szybkiego ruchu, a jednocześnie przez malownicze i często nieznane dotąd tereny – podkreśla Tomasz Sobieraj.
Koszt robót budowlanych wykonanych na odcinku Myślibórz – Głazów to nieco ponad 3 mln zł. Ten fragment TPZ zostanie oddany do użytku już we wrześniu. W tym roku gotowe będą również fragmenty budowane na zachód od Myśliborza: ponad 4,7 km do Dobropola i 4 km z Góralic do Trzcińska-Zdroju. Ważny łącznik powstaje między Dzikowem i Mostkowem. Wybudowanie 6 km asfaltowej drogi pozwala „spiąć” istniejące ścieżki i zapewnić rowerzystom wygodniejszą podróż z Myśliborza do Barlinka.
Dwukilometrowy odcinek inwestycyjny realizowany jest też na północ od Choszczna, wzdłuż DW 160, do miejscowości Pakość. Stamtąd, w kierunku rzeki Ina, ponad 7 km TPZ zostanie oznakowanych. Natomiast przy DK 10 budowane jest 3,4 km ścieżki między Nosowem i Wapnicą. Listę tegorocznych inwestycji realizowanych na Trasie Pojezierzy Zachodnich uzupełnia 4,5 km drogi rowerowej z Drawska do Zarańska. A optymistyczną zapowiedzią roku 2022 jest m.in. budowa 10-kilometrowego odcinka Rakowo – Borne Sulinowo, po dawnym szlaku kolejowym, z efektowną przeprawą nad rzeką Piława. Przetarg na wykonanie tego zadania został ogłoszony na początku sierpnia.
Oprócz budowy wydzielonych dróg rowerowych inwestycje realizowane przez ZZDW obejmują również oznakowanie na istniejących drogach lokalnych. W tym sezonie nowe znaki „uporządkują” kilkadziesiąt kilometrów Trasy Pojezierzy Zachodnich.
TPZ jest jedną z czterech głównych Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, które w sumie mają ponad 1100 km. Przebiega przez pas zachodniopomorskich pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Ze względu na duży zakres opracowania i wykorzystanie projektów przygotowanych częściowo przez gminy znajdujące się na tej trasie, budowa TPZ została podzielona na etapy. Są one realizowane od 2018 r., we współpracy z samorządami i z dużym udziałem środków unijnych (Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego 2014-20).